tisdag 21 september 2010

Vilken Storlek?



Igår kväll sydde jag några saker i velour, bla en sparkdräkt, men eftersom jag inte kan slå i tryckknappar än så väntar jag med att visa den. I stället får ni se ett par små vantar med tillhörande mössa.

Min fundering är då vad jag sytt för storlek? Främst tänker jag då på mössan som har ett mått på ca 19 cm från kant till kant. Har sett att många syr mössor i olika storlekar och min fråga blir då ,vad använder ni för storleksbeteckning och vad har de för mått?

Till den här mössan förminskade jag det mössmönster jag vanligtvis använder och som mäter 22 cm från kant till kant med 2 cm. Kan det passa ett litet barn på ca 6 månader, eller?

Vantarna klippte jag till på fri hand. Mest för att det var kul att visa upp något tillsammans med mössan, men dom var så roliga att sy så jag ska jobba lite mer på ett mönster. Finns mycket att justera på detta första par!

Material: Velour från Jofotex och mudd från E-slöjd.

5 kommentarer:

  1. Sött set! Vet inte riktigt när det gäller storleken men på den mössa jag sytt som skulle vara storlek ca 2-6mån så var den mössan ca 38cm runt om. Kollade mina barns huvudmått vid 2mån och de hade alla ca 38cm huvudomfång så jag utgick från detta när jag sydde mössan. Kul att du la märke till min nya bloggbakgrund:)

    SvaraRadera
  2. roligt att du också är inne på mössor och vantar... härligt tyg! Ser fram emot att posten anländer... :-)

    SvaraRadera
  3. Jättefina! Har inte så bra koll på mössmått, syr å testar mig fram å glömmer sen till nästa gång... Tänkte att jag skulle kolla i bvc-boken för att få lite huvudomfång vid olika åldrar men har inte kommit så långt än...

    SvaraRadera
  4. Mycket söta verk.
    Är bra i dessa kyliga tider.
    skulle vara spännande att få se alla dina färgstarka tyger som du knåpar ihop dessa fantastiska verka av.
    /örebroaren

    SvaraRadera
  5. jag skulle chansa på att det är kring 6 månader ja :)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails