onsdag 29 september 2010

En vecka sen sist!



Ser att det var en vecka sen sista inlägget! Oj, den veckan gick fort, tycker precis jag skrev inlägget!

Den här veckans första inlägg blir en ärmlös klänning med en fusk knäppkant samt ett par mjukis byxor med pös nertill. Båda mönstren är nya och jag har ritat dom själv. Nu är ju modellerna inte precis "nya under solen" men det gäller ju att ta sig tid att rita egna!

Inser att pösbyxorna behöver justeras en hel del, jag vill ha betydligt mer pös nertill och mindre vidd upptill innan dom ser ut som jag vill. Känns som om man måste ta till rejält med extra vidd i benen för att få rätt stuk på det hela. Får jobba vidare med byxorna!

Knäppkanten var något jag länge känt skulle var kul att testsy. Jag gjorde så att jag klippte till en mall i kartong och sydde sen en rynktråd i tyget. Drog åt, pressade och fick så en snygg knäppkant. Jättesmidigt, dessutom lätt att sy dit på klänningen!

Mönster: Egna, storlek 80

Material: Velour, trikå och mudd från http://www.jofotex.se/

Bäst just nu: Att jag nu lyckats hålla mig i en hel månad utan att beställa tyger på nätet! Har nästan bara sytt av tyger jag redan haft i min ägo (erkänner att jag handlat lite tyg i butik). Jobbigt har det varit med alla nya hösttyger som precis har kommit in, men nu är det desto roligare för snart kommer paket igen!

Sämst just nu: Att jag slarvade och körde över en nål med overlocken. Åh, så trist, måste nu ta mig till en symaskinsaffär snarast för overlocken skär nästan inte alls! Kan man lämna in skärknivarna för slipning? "Överkniven" känns synd att kasta, den ser ju ut att kunna återanvändas?

10 kommentarer:

  1. Fint set! Gillar fusk knäppningen den blev en fin detalj. Vad jag förstår så kan man lämna in knivarna till ol på slipning, har dock aldrig gjort varken det eller bytt kniv ännu...

    SvaraRadera
  2. gillar verkligen färgkombinationen på klänningen, helt i min smak...

    SvaraRadera
  3. Tycker du publicerar för jämnan :-) Självklart beror det på vad som är riktmärket... Jättefint set som ser "perfekt" ut, men förstår om man har en annan bild i huvudet.

    Den övre kniven är av hårdmetall och behöver inte bytas ut. Krävs trots allt ett byte ska man "aldrig" byta själv, den bör bytas av fackman. Så står det i min instruktionsbok i alla fall. Den nedre kan man byta själv. Det går säkert att slipa också... Har aldrig gjort nåt av detta!

    SvaraRadera
  4. Har pratat med fackman idag och ska prova att byta den nedre först. Blir det inte bra fick jag även med en överkniv som jag har möjlighet att lämna tillbaks om den inte behövs. Fick och fick, två knivar (en över och en under) gick på strax under 400 kr. Inget snack om att jag inte kunde byta själv!?!

    Frågade även om de gick att slipa kvivarna och dom kände till en man här i Stockholm som åtminstånde har gjort det tidigare. Så visst går det, men jag ville vara säker på att få med mig knivar hem idag så jag köpte denna gång!

    SvaraRadera
  5. Helt underbart set igen! Fuskknäppningen blev verkligen pricket över i :-)

    SvaraRadera
  6. hihi, pricken menar jag såklart :-)

    SvaraRadera
  7. Jättefint!! Gillar modellen på klänningen och fuskknkäppningen är kanon!
    Duktiga du som inte köpt tyger! Jag har hållt mig ganska bra men så i onsdagskväll brast det!

    SvaraRadera
  8. Måste kännas kul att skapa egna mönster. Då har man kommit en bra bit tycker jag. Alltid i min smak med både tyger och modeller. Kan du rekomendera något kul ställe att webbshoppa på? Inte för att jag egentligen behöver mer tyger men kul i alla fall men lite nytt.
    Örebroaren/Heidi

    SvaraRadera
  9. Vad mycket fint du gör!
    jag tycker också verkligen om kombinationen brunt och turkost. Jättemycket!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails