onsdag 8 september 2010

En sista sommarklänning!



Jag vet inte om det är det fina väder vi haft sista dagarna som har påverkat mig men den här klänningen blev väll sommrig? Inte medvetet från min sida, för när jag började sy var det applikationen jag fokuserade på. Eftersom det gick så bra igår fick jag blodad tand och kände för fler applikationer!

Nu på trikå och med en något mer avancerad form. Fast egentligen inte, det är fortfarande bara cirklar jag använder!

Jag tog det väldigt lugnt i början men med Totally Stabel på avigsidan och Vliesofix på undersidan av alla applikationens delar gick det bra. Inte hur lätt som helst, men ganska!

Det som var svårast var att få till en fin, jämn linje med stygn runt cirkeln. När blicken är riktad mot de stygn som sys ser man ju inte helheten. Det är nog här övning ger resultat! Runt velouren var det iallafall helt klart svårast att få en snygg kant!

Har använt samma mönster på tunika som i förra inlägget och den här gången blev passformen mycket bättre. Jag glömde förmodligen lägga till sömnsmåner igår. Det förklarar ju saken.
Tillsist avslutade jag med gul rullfåll för att ta upp det gula i blomman, sen var det klart!

Mönster: Welinders tunika storlek 74-80

Material: Molntyg från http://www.jnydesign.se/ spillbitar till applikationen

Positivt: Att få sy av molntyget igen, hade glömt hur mycket jag gillar det!

Negativt: Fick inte till någon bra bild av klänningen fast jag knäppte så många. Ja, ja så är det ibland!

9 kommentarer:

  1. Så fin! Jösses vad du är produktiv!!! Fin applikation också. Jag har ju bara sytt applikationer i och på velour och det är just att få sömmen jämn runt om som jag tycker är så svårt...

    SvaraRadera
  2. Har haft några lugna veckor och inte mycket inplanerat på kvällarna men i morgon är det föräldramöte, sen börjar träningen igen i nästa vecka, sen ska dottern på klassresa och då förväntas en förälder följa med och sen.....pust. Det gäller att passa på när det är lite lugnare!

    SvaraRadera
  3. Här sprutar det ut fina resultat på löpande band! Kul!

    SvaraRadera
  4. Wow vad mycket snyggt du har sytt!!! Så läcker applikation du fått till, har själv inte vågat mig på det än... Tunikan nedanför är oxå helt underbar!

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar klänning! Det gör att man längtar efter mer sommar. Kul att titta in till dig, jag kommer snart tillbaka.

    SvaraRadera
  6. Superfin! Blomman blev pricken över i:t :o)
    Skulle man kunna få "apa efter" blomman på en mössa tror du?

    SvaraRadera
  7. Absolut, det är bara kul om du har blivigt inspirerad!

    SvaraRadera
  8. Tackar! Då ska jag pröva :o)

    SvaraRadera
  9. Jätte fin Tunika! Vet du var jag kan köpa mönster till den ?? hittar inte när jag googlar. Vill gärna ha tag i mönster från strl.80 men hittar bara från 4år??
    Med vänlig hälsning Ulrika

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails