torsdag 2 september 2010

Rosa och svart till ettåring!



Jag tröttnade på hjälmmössan och la den åt sidan. Usch, jag orkade bara inte med den så den får ligga till sig lite!

I stället bläddrade jag i boken Barnetöj du selv kan sy av Elisabeth Gynther och fastnade för en blusmodell. Söt och enkel modell som jag direkt fick lust att göra min egen variant av. Det är många som syr liknande blusar och det förstår jag för den var jättekul att sy!

Jag rotade runt bland mina tyger och valet föll på ett prickigt och ett blommigt tyg. Kanske är jag lite feg men jag tycker det räcker med två, tre olika tyger och lika många färger. Blir lätt rörigt annars. Har sett att det finns dom som fixar att blanda många fler färger och mönster och få det supersnyggt men dit har inte jag kommit än!

Sydde också ett par matchande muddbyxor så jag fick ett helt set. Känner mig jättenöjd och hoppas nu bara hitta en liten tjej i ettårsåldern i bekantskapskretsen som kan bära det!

Mönster: Blus, modell ur Barnetöj du selv kan sy av Elisabeth Gynther. Muddbyxa, eget.

Material: Blommigt tyg och velour från Ohlssons tyger och prickigt från Panduro. Mudd Jofotex.

Tillsist: Visst är det häftigt med en bok som är utgiven första gången 1977 och som innehåller modeller som funkar än!

9 kommentarer:

  1. Vad flink du varit på sistone, ursnygga skapelser. Här är det helt stiltje på skaparfronten, jobbet slukar all tid just nu :-(

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har precis kommit över en hektisk period och har det lite lugnare nu. Sen är min dotter så stor nu att hon klarar det mesta själv och det gör en hel del. Plötsigt har man fått en massa egen tid igen!

    SvaraRadera
  3. Härligt set! Den 1-åring som får detta set kommer bli glad, eller iaf föräldrarna!:)) Det låter härligt med egen tid, känner att jag har för lite av den varan. Nåja, åren går alldeles för fort så snart har jag kommit dit jag med men då kanske jag suckar över att barnen blivit så stora istället?!:))

    SvaraRadera
  4. Kanonfin kombination. Ja det måste vara kul att få se sina verk på någon ett åring. Det finns säkert någon som "offrar" sig ;-)
    Mössorna är superfina med dess olika mönster. Just nu är jag i stickfasen och stickar mössor med mönster på. Det är hur kul som helst.
    Jag var med på Konst och Kaffe i helgen och fick en kick av att folk ville ha mina saker. Det ger mer skaparlust så här när höstmörkret börjat falla på.
    /Örebroaren

    SvaraRadera
  5. Hej Örebroaren!
    Kul att höra ifrån dig igen. Själv är jag ingen hejare på att sticka, är vänsterhänt och det har aldrig riktigt funkar för mig att få ihop mönstret rätt. Däremot uppskattar jag andras alster och är säker på att dina mössor är jättefina. Kul att höra att dina saker gick hem på Konst och Kaffe!

    SvaraRadera
  6. Så snyggt det blev! Och härligt starka färger, en snygg kombo.

    SvaraRadera
  7. Jag är också vänsterhänt så det går så bra så att sticka. Kan visa dig när det passar.
    Är precis klar med ett par pulsvärmare och har sytt tre pocketbokomslag som var beställda.
    Nu är jag i gång med att vara kreativ så nu måte jag upp och börja på någon ny stickning.
    /örebroaren

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar tygkombo. Ser verkligen jättefint ut!

    SvaraRadera
  9. Jag tycker blus är si himla fin. Har också Gynthers bok men undrar hur du gör nr du blandar tygerna? Jo, hur klipper du ut mönster delarna, eller syr du fast de blandade tygerna först och sedan klipper ut modellen?

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails