måndag 18 oktober 2010

Tunika och tights!


Hittade en fin prickig velour i lime och rostrött på Ohlssons tyger. Jag föll för den kombinationen och bestämde mig för att köpa en bit på vinst och förlust. Fick glädjande nog positiv respons från min dotter och vi bestämde att jag skulle sy en kort variant på tunika att ha till tights. Hoppas modellen och längden på tunikan gör att det inte "knölar sig" under alla tjocka ytterplagg som ska på i vinter!

Mönstret har jag ritat själv och som vanligt har jag utgått från Meedoms grundmönster 8 år och bara förlängt ärmarna en aning för att passa min 9-åring. I stället för en helt rak A-linje i sidorna blev modellen en aning figursydd.

Bestämde att ärmen skulle få puff nertill och valde för mig ett nytt sätt att sy det på. Ställde ut och förlängde ärmen ca tre cm, sydde sen fast resåren nertill med overlocken. Kniven uppfälld.

Vek i nästa steg upp resåren och sydde fast med tvillingnål från rätsidan. Sydde sen ihop sidorna och ärmen, klart. Kommer absolut testa att sy resår på detta sätt igen!

Tycker resåren och rynket blev jämt och snyggt, tyvärr blev ärmarna lite för långa. Får lägga till mindre nästa gång.

Till tunikan sydde jag också ett par tights i "jeans look". Passar fint ihop med tunikan som jag kantade med sammma tyg i halsen. Gissar att det här är sköna kläder att ha på sig till skolan.

Mönster: Eget, storlek 134

Material: Velour och trikå från Ohlssons tyger, Sveavägen.

Positivt: Sättet att sy på resåren. Snabbt, ganska enkelt och snyggt. Man slipper sy kanal och sen dra igenom resåren vilket kan vara skönt att slippa ibland!

Negativt: Att ärmarna blev för långa, om så bara ett par centimeter. Funderar på om jag inte ska ta och plocka fram sprätten ändå!

12 kommentarer:

  1. Så himla tufft! Blir så sygen på att sy! Sitter på jobbet och väntar på att ett möte ska ta slut, attans va tråkigt!!

    SvaraRadera
  2. vilken härlig outfit, hon kommer helt klart att vara snyggast i skolan! :-)

    SvaraRadera
  3. Snyggt set! Kul att du hittat ett tyg som gick hem hos dottern:) Jag brukar också sy resår på det där sättet och visst blir det snyggt?! Enda problemet kan vara att ta lagom längd resår eftersom resåren har en tendens att töja sig när man syr...

    SvaraRadera
  4. Förstår vad du menar, märkte av problemet med att resåren töjde sig! Jag ska öva lite mer. Själv tycker jag det var svårt att börja sy fast resåren med overlocken. Den matade inte på som den skulle, fick dra i tyget och början av sömen blev inte så snygg precis!

    SvaraRadera
  5. Verkligen supersnyggt! Kul att dottern oxå blev nöjd, kan tänka mig att det är svårare att få på barn hemsytt ju äldre de blir...

    SvaraRadera
  6. Härligt med pigga och glada färger så här i höstmörkret =) Superfint!

    SvaraRadera
  7. Superläckert och det sitter verkligen jättefint!

    SvaraRadera
  8. Färgkombination som man blir glad av, jättehärligt. När jag vill sy fast resåren direkt i tyget brukar jag sy ihop ärmen först och mäta ut reserån så den blir lagom och sy ihop den till en ring, nålar på 4 ställen så det blir lika mycket tyg och resår på varje sedan kör jag med trestegs zickzack över resåren. tycker det blir bättre än med overlocken där det är svårt att sträcka resåren i börja.

    SvaraRadera
  9. Tack Siw för tipset, ska testa att göra så nästa gång!

    SvaraRadera
  10. Vilken schysst pose! Jätteläckert set!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails