lördag 23 oktober 2010

Omlottklänningar



Nu blev det så där igen! Jag såg en klänningsmodell som jag bara var tvungen att testsy. Jag tröstar mig med att jag bara använder spillbitar när jag nöjessyr syr på det här sättet!

Dom här söta omlottklänningarna har jag hämtat mönster till ur Gynters bok Barnetöj du selv kan sy 0-4 år. Om ni tittar noga är modellerna lite olika. Jag tog mig friheten att göra en del ändringar från orginalet som enligt mig har för mycket kantband! Först och främst tog jag bort det från ärmarna och på den större klänningen även framtill. Den fick en rakare skärning fram.

Tänk er dom här klänningarna på julafton med röda strumpbyxor och en röd långärmad tröja under. Tror bestämt jag börjar få julfeeling redan. Måste vara snön som föll i går som påverkar mig!!!

Funderar på att förstora upp det här mönstret till min dotters storlek. Undrar om modellen inte också skulle passa ett större barn? Utformningen på klänningen går ju att variera mycket och med ett tufft tyg kanske den går att sälja in. Skulle vara kul att testa, jag ska fundera lite!!!

Mönster: Omlottklänningar i storlek 92 och 98. Mönstret hittar du i Barnetöj du selv kan sy 0-4 år. Skriven av Elisabeth Gynter.

Material: Tyger från Panduro och Stoff och Stil. Snedslå från Bibbis Textil.

Positivt: Att hela helgen är fylld av roligheter. Har inte tid att sy, ska bara umgås med vänner och ha trevligt!

Negativt: Att jag måste sy då H ska på Harry Potter kalas där alla ska ha en svart mantel på sig. Har redan klippt till den och hoppas det ska gå fort att sy ihop den tidigt på söndag morgon. Vad gör man inte för sina barn!

Trevlig helg på er allihop!

10 kommentarer:

  1. Otroligt fina! Ytterligare något som jag får sätta upp på min att sylista!! Du skriver mantel....mitt dåliga samvete kommer fram. Tristan väntar fortfarande på sin mantel allt jag gjort är att jag köpt svart tyg.....nu ska vi åka och bowla och när jag kommer hem ska jag sy, får se vad det blir idag....

    SvaraRadera
  2. Söta bägge två! Har också varit sugen på att sy omlott klänningar men vet inte om det skulle gå hem hos mina barn... Låter som om du kommer att få en trevlig helg! Själv har jag bara måsten på agendan så jag får nog sy nått kul som tröst!:))

    SvaraRadera
  3. Vilka supersöta klänningar! Nu har jag beställt boken, så snart kan jag också sy lika fina :-) Tror absolut de passar till större barn med...!

    SvaraRadera
  4. Ohå så söta!
    Jag har själv den boken hemma men har nästan inte sytt något därur, verkar som att det är dags att ändra på det.
    Förstår vad du menar med julfeeling, jag vill tända bra, lyssna på julsånger och dricka glögg! :)

    SvaraRadera
  5. Jättesöta, allra helst den rosa-röda!

    SvaraRadera
  6. jag gillarallt som du gör.Så undebara allihopa!

    SvaraRadera
  7. Superfina, det är klart att man kan förstora mönstert. Vi har ju ingen snö i Skåne, men lite julkänsla har allt börjat komma...

    SvaraRadera
  8. Award till idg, fast du har redan fått

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails