måndag 11 oktober 2010

Hättor och en klänning!



Ja det är vad som kom till i helgen, två små hättor och en förklädesklänning! Inga stora projekt men så kul det var att sy dom! Jag har faktiskt fler på gång redan nu, ibland är det så svårt att sluta...

Först ut testade jag ett mönster på små hättor eller kanske säger man hjälmmössa. Båda är sydda i dubbelt tyg och alltså vändbara. En mörk och en ljus sida, bara att välja det man känner för just för dagen! Lättsydda och fantastiskt kul att göra.

Sen blev det även en förklädesklänning, vilket jag aldrig sytt tidigare. Konstigt med tanke på att jag faktiskt sydde en del när min dotter var liten men då var modellen inte alls på modet. Inte där jag bodde i alla fall, synd för dom är jättesöta!

Ny modell för mig, men en riktig klassiker och mönstret kommer också från en gammal klänning jag lånat och ritat av!

Nu är det dags att fortsätta ha roligt i syrummet, där ligger några tillklippta förklädesklänningar och väntar!!! Ha en trevlig kväll ni med!

Mönster: Mönstret på hättorna kommer ur boken Barnetöj du selv kan sy 0-4 år storlek 6-12 månader. Klänningen har jag redan nämnt att jag ritat av en gammal klänning i storlek ca 74.

Material: Tyger från tygaffär i Örebro. Ska ta reda på dess namn men för ögonblicket är det glömt!

Positivt: Att det var så roligt att sy dessa små plagg, plus att jag upptäckt hur användbart det är med spraylim. Namnlapparna är betydligt enklare att få dit nu.

Negativt: H:s begynnande öroninflammation, hoppas det går över utan att det värker hål. Penicillinkur känns bara jobbigt, men vi har laddat med alvedon och näsdroppar så hoppas...

7 kommentarer:

  1. Så söta små plagg! Trist med öroninflammation, eller hur?! M fick örondroppar men inget penicillin efter dagens besök på vårdcentralen. Får hoppas att det går över med det, Nezeril och Alvedon...Hoppas H kryar på sig snabbt!

    SvaraRadera
  2. Jättefin klänning! Snyggt med gult och rosa. Hättorna var också söta!

    SvaraRadera
  3. visst är det härligt när allt går som man vill och det flyter på, jättesöt klänning!

    SvaraRadera
  4. Åh så fina, alltihop! Men speciellt klänningen! Jag är så himla svag för den modellen! Underbara färger och fickor.

    SvaraRadera
  5. Fint med prickar. Kan det vara Ohlsons tyger du handlat tygerna på i Örebro eller var du ute vid Marieberg på Kalle tex?
    Blir såå avis att du kan sy på dagarna men inte avis på din öroninflamation. Krya på dig.

    SvaraRadera
  6. Vilek jättefina färgkombinationer. Som karameller.

    SvaraRadera
  7. Lovely! Gillar verkligen allt, tygerna modellerna och kombinationerna!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails