onsdag 20 oktober 2010

Glada elefanter!



Jag har haft stora problem att hitta ett bra tröjmönster till min dotter. Har ritat egna mönster, testat färdiga mönster ur Ottobre men har aldrig varit riktigt nöjd. Därför bestämde jag mig för att ta tag i det och rita ett nytt från grunden.

Utgick från Meedoms grundmönster storlek 8 år, förlängde ärmen till önskad längd och tog in mycket i sidorna på livet (jag mätte av från en köpt favorit tröja). Tyvärr var inte H hemma så det fick gå ganska mycket på känn.

Här har vi första tröjan ut där jag använder det nya mönstret. Känner mig nöjd, för tröjan sitter bra där jag önskar, dvs i ärmhållen som jag haft problem att få till tidigare. Nu har jag äntligen ett bra grundmönster som jag kan använda mig av!

Mönster: Eget, storlek 134. Förlängde livet så att tröjan blev längre än grundmönstret.

Material: Härliga, underbara och tuffa tyget glada elefanter från Znokdesign. Jag valde interlock och den var jättehärlig att sy i. Tyvärr är nu tyget nästan slut. Kantat halsen med mudd från SoS.

Positivt: Att tröjan gick hem här hemma!

Negativt: Att jag inte lyckas hitta ett tufft tyg att sy en mössa åt H av. Gärna svart botten med mönster på. Nu lutar det istället åt att jag syr en enfärgad och sätter dit en stjärna som applikation. Väntar på en mörkt cerice trikå från SoS som kan bli bra.

8 kommentarer:

  1. Jätte snygg tröja i fin modell! Kul att du lyckats få till ett mönster som du är nöjd med. I vår familj är det tyvärr bara hos mig och lilleman som elefanterna går hem...

    SvaraRadera
  2. Wow, så härlig den ser ut! Helt underbar i färgerna. Det är A&O med ett bra mönster. Jag känner samma sak här hemma, inget tröjmönster som är sådär perfekt. Kanske måste även jag ta saken i egna händer.

    SvaraRadera
  3. Blev ju jättebra. Får man till ett bra mönster så kan man ju förändra det hur mycket som helst sedan.

    SvaraRadera
  4. Tröjan blev ju jättebra. Nu har du ju ett bra grundmönster. Nu kan du ju lägga till och dra ifrån och få hur många varianter som helst. Gillar oxå elefanterna. Har dock inget eget sådant tyg ... ja, ja man kan inte ha allt

    SvaraRadera
  5. Otroligt fin modell och sydd i ett härligt glatt tyg. Välsytt plagg!!!

    SvaraRadera
  6. Tyget är galet härligt, det blir man verkligen glad av! Tröjan ser superfin ut!

    SvaraRadera
  7. Helt sjukt snygg tröja. Du är ju faktiskt grym, så det är jag som hedrar mig att ge dig tips, vad f*n kan jag? sådär ja: enklaste kan inte vara:
    Du går till panduro, ber om bokstäverna som kommer i ett paket, finns vita eller svarta, kommer också sifror o olika tecke, sen klipper du vilka ska du ha, de kommer alla separata i paper men man behöver inte alls rita. placerar du dem på tyget, varn´mar järnstryk och tachan, ta bort papper, glöm inte det, innan det blev för kall för klistrar sig dit. hittar du inte dem eller vill inte köpa och försoka, syr jag en mössa med önskad texten åt dig.
    nu får du tipsa mig om kantbandet, ursnyggt! och dina etiketter var superproffsiga!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails