måndag 5 april 2010

Glad Påsk!





På påskens sista dag fick jag lite sytt! Vi har firat i flera dagar, men nu har det lugnat ner sig lite och då passar jag på. H fick ännu en klänning/tunika till sommaren. Det börjar bli lite enformigt att blogga om, men modellen är ny för min del!

Efter att ha kollat igenom Burdas sommarkatalog med mönster för barn, och där funnit en modell jag gillade, så satte jag av hem för att försöka få till något liknande!

Jag utgick som vanligt från Meedoms grundmönster för klänning. Bestämde mig för att ha dragkedja bak, ingen ärm samt sydda veck i sidorna för att få till ballongformen. Vecken var nog den stora utmaningen den här gången. Bäst blev det om de inte vart för många, inte för breda men heller inte för långa veck. Det slutade med tre i varje sida både fram och bak. Samtliga veck gjordes ganska små. Jag har även figursytt lite i sidorna samt bak för att jag då tycker modellen passar ett lite äldre barn bättre.

Inga problem med sömnaden, dragkedjan plus infodringen syddes som vanligt, det enda jag kan tipsa om är att lägga till lite extra i fållen nertill så det finns möjlighet att renklippa för att få en rak kant på fållen när vecken är sydda. Usch vilken lång mening, förstod ni?

Mönster: Eget med stor inspiration från ett Burda mönster

Material:Tunn, tunn bomullsväv från Syndbybergs Textilcentrum

Positivt: Jag är så otroligt nöjd med detta plagg, jättesöt på och ett plagg som kan användas både till vardags och fest. Det var en fröjd att se den på!

2 kommentarer:

  1. Snygg modell. Blev nyfiken på vecken. Kan man få se vecken i närbild?
    Örebroaren som inte kommer igång med att sy.

    SvaraRadera
  2. Det är svårt att få med vecken på bild dom flyter in i tygets mönster, men i varje sidsöm tog jag in 2 cm ner till( 4 cm i varje sida tillsammans) och veckets höjd blev 10 cm högt.Det här är ju igentligen inget veck då jag sytt en ny sidsöm men behållt sömnsmånen.Allt för att få en rundare form på klänningen.
    Nästa veck gjorde jag 6 cm från den nya sidsömen, vecket är 2 cm brett och 5 cm högt. Sydde sen ett likadant veck 6 cm bort.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails