tisdag 27 april 2010

Blommigt sommarset!



Det har varit dåligt med inlägg sista veckan. Det beror på att allt jag försökt mig på att sy har blivit misslyckat. Inget flyt alls vid symaskinen. Bla försökte jag mig på att sy ett par pösjeans, ett sollinne och ett par velourbyxor till dottern. Nu har jag lagt allt åt sidan och hoppas det kommer en dag när jag orkar ta tag i det igen!

Tillslut fick jag då ihop något som går att blogga om. En singoallaklänning med tillhörande tights i trikå. En skön kombo till sommaren. Det bästa är att jag "vågade" bryta min trend att bara använda tyger i rött, orange eller rosa färger. Blått och grönt är helt nytt för mig, tänk vad enformig man kan bli. Det här blev ju bra!

Har utgått från ett blus mönster från S&S som jag förlängt. Sydde kanaler i hals och ärm och drog i resår. Enklast möjliga modell men en klar favorit!

Mönster: Från S&S med en del förändringar. Tog bla in lite i varje sida för minskad vidd.

Material: Tyger från Tygverket på söder. St Paulsgatan tror jag butiken ligger på. Trikå i fin kvalitet. Här finns mycket att välja på och jätte trevlig personal.

Bäst just nu: Måste ju vara att det äntligen fungerar att sy igen. Usch vad trist det är när plagg på plagg blir misslyckat!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Känner igen mig i din beskrivning. Ibland spelar det ingen roll hur mycket man än försöker så blir det bara fel. Det gäller att ha rätta humöret/timingen m.m till att sy. Om det inte går bra är det lika bra att lägga det åt sidan och göra något annat tills lust/inspiration/ eller bara att det funkar ska komma tillbaka. Hoppas du förstår vad jag menar.
    Nu har jag också kommit igång med att sy och hur kul som helst. Råkade bara stryka lite för varmt på kardborrbanden till mina mobilfodral så jag fick göra om. Men det gjorde jag nästa dag för att det inte skulle bli fel pga stress eller besvikelse för mitt dumma misstag.
    Ha en skön valborg.
    Örebroaren

    SvaraRadera
  2. Fint set i fint tyg! Singoallor kan man aldrig få för många av. Själv har jag mer problem med att hitta tyger till min äldsta tjej... Ang "fuskcover" söm så är det enkelt. Sy bara ihop tygstyckena aviga mot aviga med vanlig overlock söm och sedan syr du en vanlig raksöm på sömmen.

    SvaraRadera
  3. Hej Örebroarn!
    Roligt att höra att även du har kommit igång med att sy.
    Visst förstår jag dig, och du har rätt, det gäller att inte vara för stressad när man väl sätter sig framför symaskinen.
    Kul att höra av dig igen och jag önskar även dig en skön valborg!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails