torsdag 15 juli 2010

Sommarkjol!




Jag hade ju planerat att sy kortbyxor åt H men hon vill inte ha några. Hon ville i stället ha en ny kjol!

Funderade ett tag på modell och kom på att jag hade ett gammalt nummer av Allt om handarbete från 2008. Där i hade jag sett en modell som jag tror skulle passa en tjej på snart 9. En kjol med muddlinning och fickor i sidan.

Sen var det tygval, ganska lätt, för mina hyllor är nu ganska tomma! Hade dock lite kvar av stjärntyget, både i lila och turkost. Den här gången föll valet på det turkosa!

Jag sydde ihop enligt arbetsordningen och provade först därefter. Fel, mudden upptill var så bred att den nästan gled av H så jag sprättade och minskade mudden med 10 cm. För att sen få ihop mudden med kjoldelen fick jag sy i rynktrådar i kjolen.

(När jag ritade av mönstret utgick jag från H:s längd 140 cm och då hamnade jag på storlek 10 år så att kjolen var för bred för henne var inte konstigt.)


Jag gillar modellen och tycker den vart tuff. Nästa gång minskar jag ner på vidden även i kjolen vilket jag tror kommer att ge en ännu snyggare kjol!

Mönster: Kjol med muddlinning, Allt om handarbete nr 8 2008.

Material: Stjärntyg från http://www.jnydesign.se/. Kommer inte ihåg var jag köpt mudden.

Positivt: Att jag har ett nytt mönster på en tuff modell som passar en 9- åring. Inte alltid lätt att hitta!

Negativt: Att jag har så lite tyger hemma. Väntar på tyg från Finland men det dröjer visst en evighet innan det kommer! Egentligen är det inte negativt, för nu är det ju fritt fram att köpa nytt utan att få dåligt samvete!

2 kommentarer:

  1. Supersnygg och fickorna var verkligen pricken över i:et!

    SvaraRadera
  2. Jätte fin! Kul detalj med fickorna, de skulle iaf min son ha gillat:)Tyvärr kan jag inte säga att mina tyghyllor är tomma, snarare nästa överfulla istället, och idag fick jag en laddning nya härliga tyger från JNY. När ska jag hinna sy av allt?!:))

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails