tisdag 20 juli 2010

Prickar, blommor och dödskallar!

Ja, det är just vad som finns på tygerna vi använt i tunikan. Prickar, blommor och dödskallar i grönt och rosa är precis vad man vill ha när man nästan är nio år gammal! I alla fall min tjej.

Inspirerad av bla Naima´s design blev jag sugen på att sy en tunika med massor av olika mönster och färger. Jag älskar hennes sätt att blanda färger, tyger och mönster. Det blir så härligt "glada" plagg för barn!

Började med att först leta efter ett bra mönster och hittade snabbt ett i ett gammalt nummer av Ottobre som jag kände skulle fungera. Mönstret har lång ärm från början men det slopades. Mönstret är också konstruerat i plus-storlek så jag fick ta in mycket i sidorna + i ärmarna. Tillslut blev det även knytband i stället för knappar.

Det fina med modellen är att man har många möjligheter att mixa olika tyger. Det är bara fantasin som begränsar, samt en dotters önskemål!

Mönster: Fanny Enny tunika med ändringar, Ottobre vinter nr 6/2009

Material: Spillbitar som jag hade hemma samt ett rosa dödskalletyg från Ohlssons tyger. Liten bit rosa sidenband.

Positivt: Slutresultatet, jag är jätte, jätte nöjd med tunikan och den var så kul att sy! Önskar att jag hade massor av olika tyger hemma så jag kunde mixa och matcha ihop fler plagg! Skulle också vilja äga en hel hög med retrotyger att leka med! Men det gör jag inte och loppisrundor är tyvärr inte min grej.

Tillsist: Åker nu iväg på semester och kommer tillbaks om 1 1/2 vecka. Blir nog inga inlägg under denna tid men kanske några sköna bilder! Portugal here we come!

9 kommentarer:

  1. Söt tunika! Kul att kunna mixa tyger så där. Min dotter hade däremot vägrat dödskallarna så där ser man hur olika 9-åringar kan vara:) Är oxå sugen på retrotyger men hittar inga loppisar:( Så underbart det låter med Portugal, ha en härlig semester!!!

    SvaraRadera
  2. härligt det blev med alla fina färger ihop... man blir glad! tyvärr är jag nog alldeles för enkel & lite feg för att ge mej på någonting sånthär. Men kanske... :-)
    Angående retrotyger och loppisar och sånt är mitt tips erikshjälpen (om man har det i närheten vill säga) där hittar jag alltid mycket! Ha en skön semester!

    SvaraRadera
  3. Wow vilken läcker tunika, så bra matchat! Förstår att den går hem hos dottern :-) Trevlig semester-resa!

    SvaraRadera
  4. En helt underbar tunika, modellen och färgerna.

    SvaraRadera
  5. Tack för era fina kommentarer, det är alltid kul med respons från er! Ska kolla upp tipset om erikshjälpen. Vet inte om det finns någon i närheten.Det lät ju jättebra!

    SvaraRadera
  6. Jättefin!! Gillar tygerna ihop också!!

    SvaraRadera
  7. Love it, love it, love it! Helt underbar! Tack för tipsen om mönstret. Måste absolut prova det. Hoppas att du får en bra semester!

    SvaraRadera
  8. jättesöt!! roligt att hitta din fina blogg. Nu har jag läst hela :-)

    SvaraRadera
  9. tack för dina fina ord på min blogg... roligt att du gjort ett eget kort, hoppas vi får se det här på bloggen, eller :-)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails