lördag 3 juli 2010

Himmelsblå linneklänning!



Jag har två projekt på gång just nu till mig själv. Först ut är den här klänningen/tunika. Tanken var att sy en fin vardags klänning som skulle vara sval, luftig och mycket användbar. Jag är i stort behov av enkla men lite snyggare basplagg.

Jag har utgått från ett ca 15 år gammalt mönster som jag inte vet var det kommer ifrån, jag kan ha ritat det själv men är inte hundra på det. I alla fall har jag gjort en del förändringar då jag dra en storlek större nu förtiden!

Modellen är som vanligt ganska enkel med ett ok/besparing upptill och mycket vidd nertill i kjolen. Vidden fick jag till genom att lägga veck precis under oket/besparingen.Eftersom jag inte hade någon beskrivning kvar fick jag tänka själv och jag kan erkänna att jag hade vissa problem att få ihop oket men tillslut gick det!

För att komma i klänningen blev det ett sprund bak som knäpps med en knapp.

Som material valde jag linnetyg. Svalt och skönt i värmen men det var faktiskt färgen på tyget som avgjorde. Jag som inte gillar blått i vanliga fall blev förälskad i denna milda himmelsblåa färg! (Den undre bilden har fått rätt färg)

Den här klänningen kommer definitivt inte att hänga i garderoben utan kommer faktiskt att användas! (har annars en tendens att sy saker till mig själv som bara blir hängandes)

Nästa projekt ut är en finklänning.

Mönster: Vet ej dess ursprung men nu omritat i storlek 40

Material: Linnetyg från Tygverket på söder i Stockholm. En knapp från gömmorna.

Bra: Att klänningen/tunikan sitter bra på och att jag trivs i den (live bilder kommer). Kanske, kanske sätter jag dit lite spets ner till. Har ännu inte bestämt mig. Det ska i alla fall bli en matchande väska att bära till!

Mindre bra: Klänningen kunde ha fått vara ett par cm längre nertill. Skulle kännas mer bekvämt att använda den utan tights då!

2 kommentarer:

  1. Så snygg, ska bli kul att se hur den sitter på oxå! Lustigt nog har jag precis gjort ett rea fynd av en liknade tunika fast den har knappar hela vägen fram, bara ett litet sprund bak som dekoration och resår kanal nedtill. Känner att jag kommer att använda den massor både nu och till vintern med en långärmad tröja under så jag är sugen på att försöka mig på att sy nått liknande.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails