fredag 18 juni 2010

Sommarklänning med smock!

Då var det gjort, nu har även jag försökt mig på att sy smock. Ni är ju många där ute som redan har gjort det och ni har fått till så fina plagg. Jag förberedde mig genom att läsa igenom de tips jag hittade men stötte ändå på en hel del problem!

1. Först blev klänningen för vid. Startade med dubbel vidd men fick sprätta och minska vidden med ca 15 cm. Vad har ni för vidd?

2. Sydde ett antal prov men fick nog egentligen aldrig till inställningen helt. Jag körde tillslut stygnbredd 4.0 och trådspänningen på 4. Vad tycker ni funkar? Att det inte blev riktigt bra för mig tror jag beror på min gamla symaskin.

3. Axelbandens placering och längd. Här handlade det nog mest om att jag slarvade med att mäta och att Hedda inte ville prova klänningen mer än typ en gång. Hade behövts fler prov tillfällen!

Klänningen blev i alla fall klar men jag får nog öva mer på smock innan jag syr något plagg igen!

Mönster: Inget ,klippte till en lagom stor fyrkant som syddes ihop till en tub.

Material: Bomullstyg från http://www.jofotex.se/ i ett lapptäcks mönster. Dom gröna färgerna är jättehärliga tillsammans!

Kul: Det var faktiskt riktigt kul att testa fast det just nu känns som det kommer att dröja ett tag innan jag ger mig på det igen! Idag har Hedda haft sin klänning på sig och den ser fin ut om jag får säga det själv!

5 kommentarer:

  1. Jag tycker klänningen ser fin fin ut och min dotter hälsar att hon oxå gillar den och de fina matchande tightsen! Kommer faktiskt inte ihåg om jag alls ändrade styngsbredd och trådspänning när jag sydde smock klänningen däremot konstaterade jag ju efteråt att färdiga bredden x2 nog hade blivit perfekt...Ska nog göra ett nytt försök snart eftersom min 6-åring oxå vill ha smock som storasyster:)

    SvaraRadera
  2. Vilka fantastiska skapelser här har producerats. Jättefin klänning i ett underbart tyg. Likaså molnklänningen och klänningen till dig, i tidigare inlägg.

    SvaraRadera
  3. Vilka jättefina grejor du syr. Har inte varit "hemma" hos dig tidigare, men det blir fler gånger.
    Jag använde mig av ett mönster hos Martha Stewart när jag gjorde mina smockklänningar.
    http://www.marthastewart.com/article/smocked-sundress

    SvaraRadera
  4. snyggt, snart får du göra ett uppehåll i klädsömnad, och börja sy sittdynor.

    SvaraRadera
  5. så fint...
    funderar själv på att sy smock, då är det roligt att se hur andra har gjort och tänkt!
    Fin blogg du har!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails