onsdag 24 november 2010

Variant på västklänning!



Västklänningen i förra inlägget blev en riktig favorit hos H och hon har använt den i skolan flera gånger redan. Det syns att hon trivs i modellen och därför bestämde mig för att utgå från den klänningens mönster när jag ritade en helt ny modell.

Och en hel del ändringar blev det! Det som syns tydligast är att jag ritade in långa ärmar med lite puff nertill. Sen ville jag flytta upp midjestycket ett par cm då jag retat mig på att bården inte hamnade i midjehöjd, utan strax nedanför, på förra klänningen. Blev då också tvungen att förlänga kjolen. Tog i lite och förlängde med hela 6 cm. (Ville att det skulle bli en klänning och inte en tunika)

Sen fick det bli muddar i ärmsluten för att få "balans" med midjebårdens bredd. Tycker att det blev snyggt och att det var bra för hela plaggets utseende.

Halsen kantades med en vikt muddremsa som syddes fast med overlocken på rätsidan och som sen stickades ner med tvilling nål. Jag sydde även stickningar på de flesta andra synliga sömmar, något jag inte alltid tycker är så snyggt. Men på just den här klänningen passade det bra och gav ett mer "arbetat" intryck.

Tygerna kommer från danska Stof2000 och det är första gången jag syr något av deras tyger. Jag är glatt överraskad . Tycker tygerna är av ganska bra kvalité och har härliga mönster i fina färger. Jag kommer definitivt beställa fler tyger därifrån.

Tillsist vill jag tacka för alla positiva kommentarer ni lämnar, det är underbart att läsa dom!!!

7 kommentarer:

  1. Läcker! Gillar modellen, måste visa den för min "inte klänning gillande" 9-åring och höra vad hon tycker!:) Måste testa det där sättet att sy muddremsan i halsringningen, ser snyggt ut.

    SvaraRadera
  2. såå snygg, gillar denna ännu mer än den andra och tyget är jättefint, snyggt med turkosa muddar till. Bra jobbat, vännen!

    SvaraRadera
  3. Alldeles för läcker! Stof2000 är min favvo, och de har oxå bra priser, ibland kan man fynda på ett bord de har i affären, och då är det 50% av en rea pris(dvs väldigt billig), så jag är så glad att jag bor så nära, eller... ash kanske inte

    SvaraRadera
  4. Härlig klänning! Tycket att tyget är tufft!

    SvaraRadera
  5. Kanonfin! Härliga sprakande färger!

    SvaraRadera
  6. Bra jobbat! Det är inte alltid så lätt att varken sy eller att få passningen rätt när det är ränder eller på trikåtyg. Tycker inte jag i alla fall.
    Härliga färger och vågade kombinationer som blir toppen.
    Heidi

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails