tisdag 9 november 2010

Rosa kjol och kofta


En ny outfit till H. Mormor har stickat den söta koftan och jag har sytt den enkla kjolen att ha till. Önskar jag hade tålamod att sticka något annat än halsdukar men den tiden kanske kommer. Tillsdess är vi mycket glada och tacksamma för det mormor gör till oss!

Mönster: Eget, men jag har sneglat på några av de modeller som JuMel syr och låtit mig inspireras. Min variant blev mycket enkel och består av en svängd linning och en något utställd kjolvåd. Bara tre mönsterdelar att sy ihop med overlocken. De övriga sömmarna syddes med tvillingnål. Tillsist drog jag i resår i linningen.

Material: Mörk cerise stretchvelour från Stoff och Stil där jag även köpt den matchande muddväven. Resår från Bibbis Textil.

Positivt: Att velouren hade samma rosa färg som garnet i koftan, faktiskt så nära man kan komma. Det var inte planerat på något sätt när jag köpte tyget.

Negativt: Halka och snöslask!

Fråga: Jag har varit nöjd med SoS velour som jag tycker är helt okej för det priset. Nu söker jag dock en ljusare rödvelor än den som dom har. Var köper ni velour och finns det någon som kan tipsa om en fin "tomteröd" velour?

5 kommentarer:

  1. Snyggt matchat set! Vilken duktig mormor som stickar så fint! Önskar att jag iaf kunde sticka sockar:) Halsdukar låter lagom avancerat för mig och nått som kan funka att göra framför tv:n... Har tyvärr inget tips ang röd velour men jag håller med om att S&S funkar hur bra som helst och är väldigt prisvärd.

    SvaraRadera
  2. vilket fint set, gillar verkligen modellen på kjolen, enkel men snygg! Vi har också en mormor som stickar här, och det är ju guld värt. Själv kan jag inte ens lägga upp en maska :-)

    SvaraRadera
  3. Sååå fin hon är i kläderna! Helt underbar kofta och en kjol som är både snygg och praktisk. Ska hålla utkik på röd velour om jag är på tygshopping!

    SvaraRadera
  4. Snygg outfit!! Koftan är jättesöt! Roligt att det matchar. Hilcos röda velour är knallröd, inte mörk.

    SvaraRadera
  5. Helt underbart! Vilken duktig mormor! Önskar jag kunde sticka, eller hade tålamod att lära mig.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails