måndag 15 november 2010

Klänning alá Gynter!


Ytterligare ett mönster jag länge tänkt ge mig på. Modellen finns med i Gynters bok: Barnetöj du selv kan sy 0-4 år, och är en modell som många utgår ifrån och sen gör egna justeringar och varianter av. Alltså ytterligare en supermodell som går att variera i det oändliga och är så där fantastiskt kul att sy!

Min första variant är i storlek 2 år och jag höll mig till rött och grönt. Tänkt att passa bra nu till jul. Sen fick det också bli en liten applikation fram i form av en blomma. Sött tycker jag!

Mönster: Klänning med knäppning vid axlarna. Jag ritade av Gynters mönster utan att göra några ändringar vad gäller mått och storlek. Ändringarna kom i stället när jag bestämde hur klänningen skulle se ut (alltså vilka skärningar jag ville ha).

Material: Tyger från bla Stoff och Stil men även andra lokala tygaffärer. Snedslå från Bibbis Textil och bomullsband från Panduro Hobby. Knapparna kommer från en second hand butik.

Plus: Att jag nu har ett nytt bra mönster till min växande mönstersamling.

Minus: Att jag är osäker på passformen, tycker att färdiga mönster ofta är mycket stora i storlekarna. Är det någon som har erfarenhet av Gynters mönster?

16 kommentarer:

  1. Vilken fin! Kommer passa utmärkt till våren också tack vare det ljusgröna och blommorna.
    Jo, det brukar kännas lättare när man väl kommit i gång men tröskeln är hög just nu...

    SvaraRadera
  2. Så söt klänning med många fina detaljer och härligt glada tyger! Känn dig nöjd!

    SvaraRadera
  3. Wow! Vilken superfin klänning å du är verkligen superduktig på att kombinera många fina tyger så de ser ut att höra ihop! Tyvärr har jag inte hunnit sy klart nåt ur Güntherboken så jag vet inte hur storlekarna är.

    SvaraRadera
  4. Så otroligt fin! Jag köpte uglorna i Denmark, de är otrolig fina och i bästa kvalité. Och jag ser att du och jag har samma smak, hihihi, på S&S köpte jag circlar och geishor, så fina! Tack för de fina ord om mig, och är helt fascinerad av myntasyr, hehehe, i like it!

    SvaraRadera
  5. Helt underbar! Fin blogg också, du har just klassat in som en av mina favvisar :)

    /Mia

    SvaraRadera
  6. Jättsöt klänning, passar ju både till semester och till jul.
    Microfleecen till filten köpte jag på Ohlssons tyger, fanns både i ljusblått och rosa.

    SvaraRadera
  7. Men oj vad fin! Jag gillar verkligen den kreativa tygkombinationen. Kan tyvärr inte hjälpa till med tips om Gynther.

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig, färgglad karamell! Blir ju fantastiskt att lysa upp vintermörkret med...
    Har köpt boken till mej själv i julklapp så snart kan jag berätta allt om storlekar och passform :-)

    SvaraRadera
  9. Jättefin! En riktig inspirationsklänning!!

    SvaraRadera
  10. Underbara tyger. De få mig till att bli mer inspirerad att skapa,Tack.Snart jullov och då blir det fart så skåpen kan rensas för nya fina tyger m..m

    SvaraRadera
  11. Helt underbar klänning, gillar applikationen!!!!

    SvaraRadera
  12. Så härligt glada kläder du skapar på löpande band, riktig tygglädje, helläckert!

    SvaraRadera
  13. Ljuvlig klänning med många fina detaljer! Så snyggt med den svarta blomman och knappen. Fin skärning och här har du lyckats väl med blandningen av olika tyger! Jag älskar de prickiga tygerna, har några av dem men inte alla... :-)

    SvaraRadera
  14. den var fantastisk søt! Min erfaring er at disse kjolene er store i størrelsen. De jeg har sydd i str 1 år passer enda min yngste på 2.5 år.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails