tisdag 24 augusti 2010

Lila för sensommar och höst!




Jag provade att sy upp en modell till ur samma nummer av Allt om handarbete som tightsen i föregående inlägg. Nu en klänning med trekvartslång ballong ärm. Ett nytt mönster för mig som vart ganska okej utan några ändringar. Tänker dock göra några små justeringar på mönstret samt använda ett tyg med mer fall i om jag syr upp en till.

Det är ganska mycket tyg i denna modell och H tyckte att den kändes lita stel på. Tänker att tygvalet är viktigt om man ska trivas i den här klänningen. Min dotter är extremt noga med det, samt att hon ska kunna röra sig fritt utan att det känns obekvämt. Jeans går tex inte att använda!

Vi får väl se om den här klänningen blir använd, själv tycker jag den vart ganska söt. Modellen gör det ju också lätt att leka med olika färger och mönster. Hittar jag rätt tyger blir det nog fler!
Den justering på mönstret jag tänker göra är att minska på vidden. Det går säkert att ta en 2-3 cm i varje sida utan att det ser konstigt ut!

Mönster: Klänning med ballongärm ur Allt om handarbete nr 8 aug 2008

Material: Lila tyger från Jnydesign

Positivt: Att jag snart får hem nya tyger med posten.

Negativt: Skulle vara att jag slarvade lite när jag sydde. Var lite för stressad och trött. Tur att det är min dotter som ska ha klänningen!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att den ser jättefin ut! Gillar verkligen modellen, en sån skulle jag kunna tänka mig att sy. Finns det mycket bra mönster i Allt om Handarbete? Har inte sett i en sån tidning på säkert 10år, minst:)

    SvaraRadera
  2. Har lånat tidningen av min mamma som köper den. Min personliga åsikt är annars att tidningen är ganska så tråkig, men just i detta nummer finns det flera snygga modeller till skolbarn. Tycker inte att den är värd att köpas!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails