fredag 12 mars 2010

Småblommig klänning till sommaren!





Den här veckan har det varit dåligt med sytid + att solen äntligen tittat fram. Visst är det underbart! Det blev en kopp kaffe mot en solig vägg istället för att sitta inne och sy. Dock hann jag med att sy en klänning i nytt mönster till dottern.

Tyget köpte jag på senaste syfestivalen och jag kände direkt att det här skulle gå hem hos dottern. Turkost och rosa är favoritfärgerna just nu och det får gärna vara lite sött.

Beställningen kom direkt hon fick syn på tyget: en klänning till sommaren, ganska lång men utan fickor och volanger!

Jag har länge haft en idé på en enkel modell. Lätt att sy, ingen dragkedja, inga knappar men ändå något man lägger märke till. V-ringat fram och bak så man kommer i plagget och en rosett för att hålla plagget på plats. Just en rosett baktill har jag sett på någon annan och tyckt varit en snygg detalj. Den fyller också sin funktion.

Jag är nöjd med modellen och det vart ungefär som jag tänkt mig. Den kanske inte ser så rolig ut på bilden men är fin på! Tyget har ett jättefint fall och den är så där lagom söt till en åtta åring.

Sömnaden gick bra och det uppstod inga problem. Tyget var fantastiskt och lätt att jobba med.


Mönster: eget i storlek 134. Tittade lite Meedoms Barnkläder 4-7 år innan jag satte igång.

Material: Tyg från http://www.neanobelle.se/ i tunn bomull.

Positivt: Att det är så kul att sy just nu och att klara av att göra egna mönster. Enkla förvisso, men ändå, det blir ungefär som jag tänkt mig!

2 kommentarer:

  1. Toppen fina tyger.
    Var fixar du dina fina etiketter från?

    SvaraRadera
  2. Om du menar namnbanden så har jag beställt dem på www.minanamnband.se. Det var enkelt och tog ca 2 veckor innan de låg i brevlådan. Man kan förhandsgranska så men ser direkt hur det blir. Jag är jättenöjd med mina. Tycker att du ska gå in och titta på deras hemsida!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails