torsdag 18 mars 2010

Rosa moln!





Jag har fortsatt på temat tunika och sytt en till denna vecka. Rosa moln,det låter väl fint! Tyget kommer ifrån JnyDesign och är inköpt på syfestivalen. Jag vill ha mer av detta tyg och i fler färgställningar!

Till modellen, sprundet med knapp, har jag hittat inspiration hos en annan sybloggare.
För att få till ett mönster utgick jag från Meedoms grundmönster klänning A- form, 1,5, storlek 7 år. Bestämde längden på ärmen och ritade in sprundet. I övrigt helt enligt grundmönstret.

Min dotter är 8 år så modellen borde ju vara lite liten men den blev jättestor! Jag fick korta ärmarna med 5 cm och ta in ca 2 cm i varje sida. Har nu insett att både Ottobre och Meedoms mönster är väl tilltagna. (Är det någon som vet hur mönstren i Ulla Welinders bok fungerar? Är boken värd att köpa? Var kan man köpa den?)

Sen var det bara kvar att välja färg på kantbanden. Det visade sig bli svårt, allt är ju snyggt till. Lime, turkost, svart, rött eller orange. Ett delikat problem, variationerna är oändliga. Tillslut fick det bli orange och det funkade fint!

Mönster: Meedoms form 1,5 A-linje med omarbetad halsringning.

Material: Molntyg från http://www.jnydesign.se/.

Bäst just nu: Jag gillar modellen och efter att ha justerat mönstret har jag nu ett som ska fungera bra. Hoppas jag i alla fall. Det blir nog fler varianter av denna tunika!

6 kommentarer:

  1. Vad snygg den blev! Molnen kan man ju liksom aldrig få för mycket av, utom möjligen på himlen:) Har ingen erfarenhet av Meedom förutom att jag har förstått att mönstrena är väl tilltagna i storlek. Ulla Welinders bok står högst upp på min önskelista men den går tyvärr inte att få tag på, den är tom slut hos förlaget och de trycker inte upp fler just nu:( Har försökt låna den på biblan på fjärrlån men det går inte heller:(

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar tunikan som du inspirerade till! Jag har förstått att boken är svår att få tag på. Inser nu att det är omöjligt just nu. Trist för oss!

    SvaraRadera
  3. Syr du bara barnkläder eller lyxar du till och syr till dig också?
    Har du mer "nytto"alster att visa?
    /örebroaren

    SvaraRadera
  4. Jag har beställt en del mönster från Japan till vuxna, vi får se framöver vad det kan bli av det! Det svåra är att hitta tyg att sy av. "Nytto" alster blir det en del. Just nu många kökshandukar och brödkorgar som är bra att ge som gåva i stället för en blomma.

    SvaraRadera
  5. Fin, söt klänning och jag gillar det fräscha mönstret som andas 70-tal, man borde kunna sy toppar, linnen med "molnmönstret" för vuxna som man kan ha jeanskjol till eller nå´t sånt :)
    /Hanna

    SvaraRadera
  6. Hej Hanna!Jag håller med om att det skulle vara snyggt med en topp till jeanskjolen i sommar. Tack för din kommentar!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails