onsdag 15 december 2010

Hjälmmössa



Årets Julkort

Jag håller på och klurar på en för mig ny variant av hjälmmössa/ hätta för småbarn. Har tidigare sytt den klassiska modellen på hätta som finns med i Gynthers bok. Den är jättefin, praktisk och kul att sy men ibland vill man utveckla en idé.

Så var det med den här modellen. Den har legat och grott i bakhuvudet ett tag och nu när jag har ont om tyger hemma passar det bra att ta tag i denna idé!

Mössan består av två mönsterdelar och har ett insnitt mitt uppe på huvudet för att få rätt form. (Jag har alltså slopat kilremsan). Jag har valt att fodra mössorna och kanta med muddväv som var mer praktiskt och lättare att få dit än ett kantband i bomull. För att få mössan att sitta kvar på huvudet testade jag att sy dit ett hakband som knäpps i sidan. Känns det igen? Har själv en bild i huvudet av liknade hjälmmössor från barndomen, hittade dock inget färdigt mönster.

Visar också en bild på julkorten jag och H gjort tillsammans. Det är hennes idé från början till slut. Nu är alla gjorda och ska läggas på lådan imorgon. Hurra, vi hann bli klara i tid även detta år!!!

Mönster: Eget under utveckling i storlek 6mån-1år.

Material: Tyg från Marimekko och fleece från Panduro. Muddväv från Jofotex.

Positivt: Att jag tycker om modellen och att jag är sugen på att sy fler.

Negativt: Skulle vara att jag inte riktigt har hittat bästa placeringen för hakbandet.

Sen fick jag också se att mina namnband snart är slut. Går nu och funderar på om även jag ska försöka beställa nya ifrån Worldwidelabel. Verkar dock inte helt enkelt.

6 kommentarer:

  1. Åh vilka fina hjälmmössor! Både modell å tyg är såååå fina. Vad duktiga ni är som redan är klara med julkorten, jag har iaf börjat fundera på att börja... får bli vanliga frimärken å postning i början av nästa vecka... Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Snygga och ser ut att vara bra passform på dem! Jag har också gjort om mitt mönster och tagit bort den utskjutande delen framtill i pannan på mittdelen!

    SvaraRadera
  3. Ser jättefina ut! Gillar speciellt den röda!!

    SvaraRadera
  4. Snygga och tuffa hjälmmössor! Jag känner också igen modellen från när man var liten.

    SvaraRadera
  5. Superläckra! Så snyggt tyg!

    SvaraRadera
  6. Vansinnigt läckra mössor och fyndiga och vackra julkort!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails