måndag 17 januari 2011

Volangkjol


Jag har tidigare lovat H att jag ska sy en kjol åt henne och i det nya numret av Ottobre fanns det flera stycken i hennes storlek att välja på. Hon fastnade ganska snabbt för volangkjolen Cocos. Tyget var hon också mycket bestämd över, det skulle vara det nyinköpta retroringar från Kameleont design.

Ritade av mönstret utan att göra några ändringar i storlek 140. Kände på mig att kjolen skulle bli alldeles för stor, men H mäter 140 cm och det skulle vara jättetrist om den blev för kort. Jag vågade inte chansa och det mesta går ju att justera i efterhand.

Nu hade jag inte behövt oroa mig, kjolen blev stor på alla håll. Gjorde några små justeringar så resultatet blev okej. Om det blir någon mer kjol ska jag behålla längden, men minska ner bredden/längden på varje volangdel. Som mönstret ser ut nu är det alldeles för mycket rynk för min och dotterns smak.

Knytbandet i midjan passade inte heller vår smak så det lät vi helt enkelt bli.

Mönster: Volangkjolen Cocos, Ottobre 1/2011

Material: Jersey, retroringar i gulorange från Kameleont Design.

Bäst just nu: Tyget, som jag tycker är fantastiskt fint och det senaste numret av Ottobre. Kul med ett nummer som innehåller flera fina modeller för de större barnen.

Sämst just nu: Att jag inte fick ta någon livebild på dottern med kjolen på. Kanske kommer det en senare!

17 kommentarer:

  1. Wow, vilken läcker kjol!! Färgerna ser helt underbara ut!
    Angående mina fickor, du har säkert helt rätt att trikå blivit bättre. Det var ju dumt, jag stod och hööll i stjärn interlocken men tog den inte :(

    SvaraRadera
  2. Väldigt fint, synd att inte storleken var helt bra! Det där tyget är underbart!

    SvaraRadera
  3. Åhh vilken härlig kjol, äntligen är våren på ingång!!

    SvaraRadera
  4. tänk vad vårfräsch hon ska bli nu din dotter! Nu längtar jag efter färg, och den här kjolen var ju bara så läcker!

    SvaraRadera
  5. Helt underbar kjol, gillar också senaste nr av ottobre. Tyget är riktigt sommar fint.

    SvaraRadera
  6. Å så söt! Retroringarna gjorde sig ju perfekt på den modellen. Längtar efter vår!

    SvaraRadera
  7. Härliga färger! Min dotter spanande in samma modell i tidningen, så var ju bra att veta att storlekarna var stora som de brukar...Visst är retro ringarna mysiga!

    SvaraRadera
  8. Jättefin. Kul tyg också.

    SvaraRadera
  9. Jättehärlig kjol! Tyget gjorde sig perfekt till denna modell, snyggt!

    SvaraRadera
  10. Sjukt snygg! Vad bra tyget gjorde sig i den modellen! Och jag som trodde att jag inte skulle köpa mer tyg på ett tag nu... =)

    SvaraRadera
  11. Supersöt! Både modellen och tyget.

    SvaraRadera
  12. Håller med alla andra inlägg. Vår vår snart är den här.
    glöm inte symässan i Stockholm v.7.

    SvaraRadera
  13. Åh, verkligen en härlig färgglad kjol!

    SvaraRadera
  14. Sikke nogle flotte ting du syer. Du har fået en en ny følger, der glæder sig til at følge med.

    Kh
    Monika

    SvaraRadera
  15. Underbar kjol! Tyget är helt fantastiskt, undrar just vad det ska bli av mina retroringar?!:)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails