onsdag 19 januari 2011

T-shirt och leggings


Jag fortsatte sy upp fler modeller ur senaste Ottobre. Den här gången T-shirten med raglanärm och leggingsen från samma uppslag som kjolen från förra inlägget.

Det här gången blev vi riktigt nöjda, plaggen blev klart över förväntan och sitter jättefint på (till skillnad från kjolen). Bra passform och tydligen supersköna att ha på sig, alltså bra baskläder som med stor säkerhet kommer att användas mycket!

Som jag nämnt tidigare har jag haft problem med storleken när jag använt mönster ur Ottobre. Nu skulle det bara inte bli fel!

Började med att mäta H noga, valde sen att fortsätta använda mig av storlek 140 men slopade sömnsmånerna. För att undvika att plaggen inte skulle bli för korta behöll jag längden. (Fast det stämmer inte helt för jag kortade benen på leggingsen tillslut också). Jag vet så väl att det är viktigt att mäta av på personen som ska ha plagget, men oftast passar det inte, eller så har man för bråttom. Den här gången känns det i alla fall som om jag har två mönster som jag kan använda mig av igen utan att göra fler ändringar. Känns fint!

Provade också att fålla upp tröjan med en dubbel-overlock söm på min vanliga symaskin. Den blev helt okej och kommer att hamna på fler plagg!

Mönster: Leggings Cinnamon samt T-shirt Tangerin ur Ottobre 1/2011, storlek 140.

Material: Röd härlig jersey från Kameleont design

Plus: Att H inte ville ta av sig kläderna igår kväll. Dom var så sköna att ha på sig så jag fick dra av dom tillslut för att kunna fålla upp dom!

Minus: Kjolen i förra inlägget som ligger och retar i bakhuvudet.Den blev inte bra och H är inte heller förtjust i den som den är nu. Tanken var ju att hon skulle ha den ihop med T-shirten och leggingsen. Får plocka fram sprätten och sy om. Modellen är fin och tyget älskar vi så det vore synd om den bara blir hängandes i garderoben!

9 kommentarer:

  1. Snyggt! Verkar som om det är läge att traska iväg och köpa den där Ottobre tidningen...:)

    SvaraRadera
  2. Fina alla som jag har inte set, volangkjolen och vårklänningen, och detta fina topp och leggins, jag väntar här att du dödskallar, att inspirera dig! Vilken heder! du syr finare än mig och jag älskar allt du gör, kram!

    SvaraRadera
  3. Helt underbara kläder, jättefint!

    SvaraRadera
  4. fint! Vad roligt med modeller som passar bra, och basplagg är alltid bra att ha... hoppas att du får till kjolen för den skulle ju vara mycket snygg ihop med detta!

    SvaraRadera
  5. Jättefint! Får nog ta å köpa senaste ottobré i morron :-)

    SvaraRadera
  6. Fint set! Då kanske man ska köpa det numret av Ottobre, har inte köpt på ett tag nu men det verkar ju vara, som du skrev, bra basplagg med. Och kjolen i inlägget innan är fin också.

    SvaraRadera
  7. Ett fin fint set! Att ha ett bra mönster är ju "hela" jobbet, snudd på. Att fixa o justera tar så mycket tid jämfört med att bara sy rakt av och veta att det passar.

    SvaraRadera
  8. Men å vilket fint set! Kul med kläder som passar på lite större barn.

    Men jag blev så himla förtjust i kjolen i ditt förra inlägg också! Vad var det som blev fel egentligen, den är ju så snygg! Skulle sy en likadan till mig om det inte sett så knasigt ut i storlek 46 :)

    SvaraRadera
  9. Hej Yngla!
    Modellen är jättefin men det är för mycket tyg i kjolen. Den är både tung och otymplig att ha på sig. H klagade direkt och jag förstår henne. Nu är en ny kjol på gång, samma modell men med betydligt mindre rynk i volangerna! Tror det blir mycket bättre.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails