torsdag 1 september 2011

Tröja med huva




Tröjan heter Kärry och finns med i Ottobre 4/2010. Tidningens modell har en ficka mitt fram på magen och en vanlig fåll nertill ( upplagd med tvillingnål).

Själv valde jag att tillslut sprätta bort fickan. Jag tycker helt enklet inte det blev snyggt med fickan. Istället fick tröjan en mudd nertill för att plocka upp det svarta och skapa balans i plagget. Jag tycker det blev bättre så. Kanske är det så att fickor är snyggare på större storlekar?!?

Vad gäller sömnaden hade jag en del problem att få dit huvan snyggt. Ett nytt moment för mig och då är det ju alltid bra att läsa instruktionerna ordentligt. Det gjorde inte jag så det blev till att sprätta. Faktiskt flera gånger innan den satt snyggt på plats!

Trots det var tröjan kul att sy och det blir säkert fler. Kanske varianter på den här, det finns ju många möjligheter att variera sig!

Mönster: Utgick från tröjan Kärry, Ottobre 4/2010 storlek 68.

Material: Grodtyg från Znokdesign, randig grön trikå från E-slöjd samt svart mudd från S0S.

Positivt: Att tröjan känns bra i storlek fast det är ett Ottobremönster. Jag använde mönstret som det var och lade till 1 cm i sömnsmån. Gjorde alltså inga egna ändringar för att tex göra plagget smalare.

Negativt: Att jag fick sprätta en del. Allt bara för att jag är så lat att jag inte orkar lästa igenom arbetsbeskrivningen ordentligt innan jag sätter igång!

5 kommentarer:

  1. Så snygg! Trist att sprätta, har ju gjort det en hel del på sistone:( Känner igen mig i att inte läsa instruktioner...

    SvaraRadera
  2. Supersnygg, fint med det randiga till luvan!/Åsa på minamirakel

    SvaraRadera
  3. Käck hoodie! Gillade att det var bandkantat där huvan syddes fast, läcker detalj till de fint matchade tygerna!

    SvaraRadera
  4. Fiin! Och vilken härlig tygkombination!

    SvaraRadera
  5. Wow vad snygg!!! Trist att sprätta men resultatet blev ju jättebra. Gillar oxå hur det ser ut som att man har luvan innanför tröjan. Det mönstret hamnar på "att-testa-listan".

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails