måndag 28 mars 2011

Första sommarplagget!


Så var då första sommarplagget sytt! I år blev det en tunika i singel jersey från Jnydesign. H hoppas värmen kommer snart så den kan få åka på, kan tunikan månne bli en favorit i sommar!?!

Modellen har jag konstruerat helt efter dotterns egna önskemål. Den här gången ritade hon sig en "önsketunika" som jag sen gjorde mitt bästa för att återskapa! Jag hoppas det här är en bra metod för att få en kräsen 9-åring att använda sina hemsydda plagg!

Sen valde vi bland de tyger jag för tillfället har hemma och då blev valet ganska enkelt. Grönt är nämligen favoritfärgen just nu och stjärnor passar ju alla åldrar!

Sömnaden flöt på så bra den kan. Lampan i overlocken gick förvisso sönder men det gick att sy ändå. Nu är det ju ljust ganska länge!

Mönstret är jag nöjd med. Speciellt som det är första gången jag syr modellen och jag inte hade möjlighet att prova av under sömnaden. Dock ska jag göra urringningen mindre och justera ärmhållen som jag nu tycker är lite för djupa. Det räcker med någon cm så sitter modellen ännu lite bättre!

Mönster: Eget, storlek 140

Material: Singel jersey från Jnydesign

Positivt: Att jag har ett nytt mönster med många möjligheter att variera, kanske får nästa en volang nertill!

Negativt: Att jag inte har råd att köpa alla nya, fina vår- och sommartyger som jag vill ha. Visst är det tråkigt!

13 kommentarer:

  1. Så snygg den blev, och sömnaden är ju av högsta klass :-)

    Den går säkert bra att använda redan nu med en långärmad tröja under.

    SvaraRadera
  2. Kan meddela att det redan är bestämt att den ska användas imorgon med en kofta över och ett linne under!

    SvaraRadera
  3. så läcker! Vilken härlig modell, och tyget är ju så härligt! Roligt när de blir nöjda barnen...!

    SvaraRadera
  4. Verkligen läcker modell och snyggt tyg också. Förstår att hon vill använda den med en gång och inte vänta ända till sommaren! Det största problemet med att sy till de äldre barnen är ju att hitta passande tyger. Finns så mycket fina tyger men mycket av det tycker tom min 7-åring är för barnsligt... Men då är ju hon, till skillnad från sin storasyster, en tjej som gillar svart, glitter,paljetter och likande och då blir kläder till henne ännu svårare att sy men lättare att hitta i affären. Min äldsta har problemet att hon knappt gillar det som finns på stan och jag förstår henne:)

    SvaraRadera
  5. Så läckert tyg och modell! Välsydd! Riktigt sommarfräsch, hoppas nu sommaren inte dröjer... :-)

    SvaraRadera
  6. Riktigt, riktigt fin klänning!
    Vad härligt att börja sy lite sommarkläder, det ska nog jag också göra. :-)

    SvaraRadera
  7. Så snygg den blev. Tror säkert den blir en favorit.

    SvaraRadera
  8. Så fin! Jag har själv varit inne på en liknande modell, men jag har inte direkt nåt äldre barn att sy till (så det får kanske bli nåt till mig själv, haha!)

    SvaraRadera
  9. Fin och coolt att du bara kan sy sådär efter hennes önskemål : )

    SvaraRadera
  10. Wow vad snygg! Jättefin modell du fick till.

    SvaraRadera
  11. Så fin!! Härligt fräscht med grönt o vitt och jag gillar verkligen modellen med omlott! snyggt!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails