onsdag 27 oktober 2010

Mössor, vantar, tossor och en award!




Nu är vi många som syr mössor och även jag har fått ihop ett par stycken.

Mössmodellen är kanske den enklaste men hos oss är det också den enda modell som används. H vill inte ha baggy eller fleccefodrat utan en "vanlig mössa"! För att hon inte ska frysa sydde jag en "tub" som hon har runt halsen och sen drar upp över öronen när det blåset och är kallt. Har sett att man kan köpa något liknade, men vet inte vad man kallar dom. Hoppas att det ska värma!

Sen fick det även bli ett litet babykit. Mössa, vantar och tossor i ett jättesött tyg från Stoff och Stil. Japanska flickor tror jag det heter.

Storleken är från ca 3 månader och mönstret har jag själv knåpat ihop. Har tidigare sytt vantar men aldrig tossor så det var bara till att försöka klura ut hur man får till ett par. Här är min variant! Allt är fodrat med rosa och vit prickig trikå från Jofotex.

Inte så avancerad sömnad denna gång men det tog ett bra tag för mig att få ihop tossorna och det var det jag fokuserade på. Tänkte nu fråga er hur nu gör när ni syr på mudden när allt är så smått. Jättebökigt, kanske ni har några tips. Och vad har ni tex för inställningar på overlocken? Vet inte om det är min overlock som inte håller måttet för när det är många lager tyg tycks jag aldrig få till en riktigt fin söm!

Mönster: Egna

Material: Tyger från Stoff och Stil

Positivt: Att mössor går så fort och är så kul att sy!

Negativt: Min envisa förkylning!

Tillsist måste jag tacka Made by mama för att hon vill ge just mig en award! Jag är en stor beundrare av hennes personliga och unika stil så det här värmer i kylan . Tusen,tusen tack!!!

Då jag har fått awarden en gång tidigare väljer jag att länka till det inlägget.

8 kommentarer:

  1. Mysiga mössor i denna kyla. Halskragar brukar jag kalla mina fleece kragar. Jag syr även in dem i mitten på sidorna så följer de halsen gott.

    SvaraRadera
  2. Vilket bra tips, hade tänkt sy en till mig själv också! Nu bli nog den lite insydd på mitten!

    SvaraRadera
  3. Tufft set till tjejen, även baby kittet var fint. Jag ska också försöka mig på tossor till det kommande barnbarnet.

    SvaraRadera
  4. superfint... jag bara älskar tyget med ringar, och har knappt vågat klippa i mitt än.
    När det gäller att sy på muddar på små saker tycker jag att det är lättare att ha insidan uppåt, än tvärtom... och ofta kör jag på normal trådspänning på alla fyra trådar.
    Finns säkert annat sätt, men det funkar här :-)
    Tack för din fina förklaring på min fråga, vi får se hur det går med det hela.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Snygga set bägge två! Tuben kallar iallafalll vi för "buff". Har också funderat på att sy en sån men hitills har det som synes mest blivit mössor och andra halsvämare:) Måste nog göra slag i saken och sy en sån där svart/vit mössa till mig själv och kansket tom beställa lite mer av tyget om det finns kvar hos S&S?!

    SvaraRadera
  6. Supersnygga värmande plagg! Bebissetet blev verkligen supersött i det tyget :-)

    SvaraRadera
  7. Så söta set, jag gillar särskilt babysetet med det "japanska" tyget. Grattis till awarden och krya på dig med förkylningen!

    SvaraRadera
  8. Vilka härliga set att ha i kylan! Snygga!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails