onsdag 15 september 2010

Min första body!


Det är mycket man vill testa att sy när man inte har sytt på länge. Har tex varit sugen på att sy en boby, men dragit mig för att göra det. Tycker det verkar svårt, bandkantning med trikå går inte alltid bra ... får mest sprätta!

Nu bestämde jag mig dock för att lägga några kvällar på att få till en body! Eftersom jag inte har någon erfarenhet av mönster tog jag det första jag hittade i Ottobre Design. Den här modellen hade kuverthalsringning och tryckknappar i grenen samt kort ärm.

Nu gick det faktiskt bra att sy ihop bodyn, den enda fundering jag har är om jag skulle använda ett tunnare material än muddväv i remsorna. Har sett att många använder en tunnare interlock med bra resultat!

Den som är observant ser att jag inte har satt dit några tryckknappar, vad använder ni? Är det någon som har tips på var man köper och vad man behöver för att det ska bli snyggt! Har svårt att läsa mig till vad jag behöver!

Mönster: Ottobre Design nr 3 2010 body storlek 56

Material: Grodtyg från Znok Design och randig lite tjockare trikå från E-slöjd. Mudd från Jofotex.

Positivt: Att jag blev så nöjd med bodyn att jag sydde ett på matchande muddbyxor. Det här får bli en present!

Negativt: Att jag inte äger en CP när jag ska sy på remsorna! Det skulle var kul att testa och se skillnaden!

12 kommentarer:

  1. Tryckknappar har de bra och billiga på Stoff o Stil, men de kan vara lite kluriga att få dit. Iaf så som jag gör - med hammare. Glöm dock inte att ha något hårt oömt undertill. Jättefin blev hela setet tycker jag. Gillar tyget. Har det själv också ju :-).

    SvaraRadera
  2. Fint set! Lyckliga den som får detta i present! Jag köpte en prymtång hos Bibbi och beställer knappar hos henne. Tycker dock att knapparna har lite lätt för att lossna ibland vad nu det kan bero på. Handhavar fel kanske?

    SvaraRadera
  3. Jättefint set!! Härliga färger och mönster!! Jag kör också med Prymtång och jerseytryckknappar från Bibbis textil, tycker att det funkar jättebra! http://www.bibbistextil.se/

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Super snyggt. När jag sydde småkläder använde jag små tryckknappar där tyget även syntes i själva knappen. Hade också hammare till det. Då fanns det i olika färger så det kunde matchas med tyget.Tror faktiskt jag har kvar en del sedan jag hade firma.
    Lycka till med knapparna.
    /örebroaren

    SvaraRadera
  5. det är alltid så roligt att titta in till dej, du är så inspirerande som vågar prova på nya saker hela tiden. Kanske kan jag också prova en body framöver...! :-)

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig blogg, en massa godis för ögonen :) jag använder mig av prymtång inköpt hos bibbis, tycker den funkar bra (peppar peppar) :)

    SvaraRadera
  7. Jättesnyggt set! Vilken härlig färgkombination! Tygerna blrv jättebra ihop.

    SvaraRadera
  8. Jättefint set, du lyckades perfekt med bodyn direkt! =)
    Jag köper oxå tryckknappar från Stoff och Stil, och slår i dem med hammare. Man kan oxå köpa till ett extra instrument där som man använder för att hålla knappen på plats när man slår i, kommer inte på nu vad det heter....

    SvaraRadera
  9. Vilket härligt set, fina färger i kombon och som vanligt välsytt!

    SvaraRadera
  10. Underbar söt, åh vad du vågar, och vilken resultat! jag rekommenderar att du kontaktar BIbbi och köper en prym tång och knappar hos henne, billiga och mycket bra service, jag är faktiskt nöjd 100 % med henne!

    SvaraRadera
  11. Det var en fin kombo. Har faktiskt funderat över vad jag ska kombinera med mina grodtyger.
    Bodyn ser jättefin ut. Lyckat första försök. Nu vet du att du kan sy det med ...

    SvaraRadera
  12. Wow, blev ett jätteläckert set!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails